Östman kaipaa toimenpiteitä Kelataksipalvelun laadun parantamiseksi ja taksipalveluiden kirjanpitorikkomustapausten ehkäisemiseksi.

      Kommentit pois päältä artikkelissa Östman kaipaa toimenpiteitä Kelataksipalvelun laadun parantamiseksi ja taksipalveluiden kirjanpitorikkomustapausten ehkäisemiseksi.

TIEDOTE 16.1.2015

Kansanedustaja Peter Östman jätti perjantaina kirjallisen kysymyksen Kelan Kelataksi-järjestelmään liittyen.

Kela siirtyi vuoden alussa järjestelmään, jossa kelataksin omavastuuosuus kaksinkertaistuu, mikäli kelataksi tilataan muualta kuin alueellisesta tilausnumerosta. Tilausnumerosta tilattavan kelataksin omavastuuosuus nousi 14 eurosta 16 euroon.

Kelataksin alueellisten tilauskeskusten palveluissa on havaittu ongelmia, taksi on mm. saapunut myöhässä tai se ei ole saapunut lainkaan, osassa tapauksia taksi on saapunut viereisen kunnan alueelle samannimiselle kadulle. On myös ilmennyt tapauksia, joissa asiakas ei ole saanut kuittia maksustaan, vaikka lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan tulee tarjota asiakkaalle maksusuorituksesta laadittu kuitti, jolloin voidaan varmistaa että maksut siirtyvät sekä Kelan että taksiyrittäjän kirjanpitoon.

Östman kysyykin nyt Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä alueellisten Kela-taksikeskusten palvelun laadun parantamiseksi ja Kelataksikeskusten yhteistyökumppaneiden liiketoiminnan luotettavuuden varmistamiseksi sekä lainrikkomustapausten ehkäisemiseksi.

Lisätiedot:

Peter Östman

050-5121845