Polttoaineverotus vaikuttaa maaseudun ihmisiin, vientiteollisuuteen ja maatalouteen 

      Kommentit pois päältä artikkelissa Polttoaineverotus vaikuttaa maaseudun ihmisiin, vientiteollisuuteen ja maatalouteen 

Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä esitteli vaihtoehtobudjettimme perjantaina. Aloittaessamme tekemään vaihtoehtoista talousarviota, kysyimme itseltämme: onko julkisen sektorin velkataakalla merkitystä? Vastaus on tietysti kyllä. Rehellisyyden nimissä on todettava, että talouden liikkumavaraa on tällä hetkellä niukasti. Siitä huolimatta pyrimme vaihtoehtobudjetissamme käyttämään noin 0,5 miljardia vähemmän verorahoja kuin on hallituksen laatima budjetti.

Suomen taloustilanne ei enää kestä pohjoismaista vertailua. Sen sijaan lähestymme Keski-Euroopan maita. Yksi Marinin hallituksen kauaskantoisimmista talouspoliittisista päätöksistä oli EU:n elpymisvälineen hyväksyminen, jonka hallitus hyväksyi kesällä 2021. Siinä vaiheessa Suomella oli vielä todellinen mahdollisuus vaikuttaa Euroopan tulevaisuuteen. Sen sijaan hallitus hyväksyi hätäisesti kootun elpymisvälineen, joka johti uusiin tulonsiirtoihin EU:n sisällä – valitettavasti. Vielä kesällä 2021 valtion menokehystä korotettiin koronakriisin varjossa hallituspuolueiden yhteisellä sopimuksella. Osa toimenpiteistä oli välttämättömiä, mutta kaikki apu ei ollut eikä ole perusteltavissa.

Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme sisältää edelleen tuloloukkuja, mikä pahentaa työvoimapulaa entisestään. Vuonna 2018 KD julkaisi oman sosiaaliturvamallinsa. Ehdotuksemme sisältää sosiaaliturvan suuntaviivat, jotka perustuvat yleiseen tukeen. Kehittelemämme malli joustaa nykytilannetta paremmin elämäntilanteen muuttuessa. 

Marinin hallituksen ajama polttoaineverotuksen kiristys kohdistuu lähinnä maaseudulla asuviin ihmisiin, vientiteollisuuteen ja maatalouteen. Työmatkojen korkeat kustannukset johtavat tuloloukkuihin. Joidenkin ihmisten ei kannata ottaa vastaan työtä, koska työmatkakustannukset ovat liian korkeat suhteessa palkkaan. Kaikilla ei myöskään ole varaa sähköautoon vielä lähivuosina. Polttoaineveron alentaminen edistäisi tällä hetkellä työllisyyttä, vientisektoria, kotimaista tuotantoa ja maataloutta. Tuemme myös logistiikka-alan organisaatio SKALin ehdotusta ottaa käyttöön niin sanottu ammattidiesel, mikä tarkoittaisi muun muassa sitä, että tavaraliikenteessä tankatuista diesel-litroistamaksettaisiin veronpalautusta. Tämä ehdotus oli hallitusohjelmassa, mutta Marinin hallitus valitettavasti hylkäsi ehdotuksen. 

Jokainen hallitus tekee hyviä ja vähemmän hyviä päätöksiä. Ehkä joku miettii, että ajattelenko Marinin hallituksen tehneen myös jotain hyvää? – ehdottomasti ajattelen. Haluan kiittää hallitusta muun muassa tavasta, kuinka se on käsitellyt Ukrainalle annettavaa apua. Päätös kymmenennestä tukipaketista tehtiin tällä viikolla. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että hallitus myös huomio minun ja eduskunnan Ukraina-ystävyysryhmän aloitteen ja ryhtyi toimittamaan modulaarisia asuntoja tilapäismajoitusta varten ukrainalaisille, joiden kodit ovat tuhoutuneet venäläisten pommi-iskujen vuoksi. Kaiken kaikkiaan ukrainalaiset ovat arvostaneet Suomen hallituksen, eduskunnan ja kansalaisten auttamishalua. Tämän vahvisti myös Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova vieraillessaan Pietarsaaressa tällä viikolla.